Slavnostní předání certifikátu doprovázelo ukázka, jak žákovský parlament pracuje. Zástupci škol z celého okresu si neprohlíželi jenom kroniku a fotky z akcí, ale mohli osobně zpovídat jednotlivé členy a byli svědci ukázkového zasedání, kde parlament právě probíral uspořádání florbalového turnaje. Pro hosty bylo připravené i bohaté občerstvení, které připravili rodiče parlamentářů.

Pravidelné schůze

Každou třídu počínaje třetí zastupují dva volení parlamentáři, kteří se pravidelně scházejí jednou až dvakrát v měsíci, a to první vyučovací hodinu. Schůzky jsou omezené časem, aby se členové stihli rozeběhnout do svých tříd alespoň na posledních patnáct minut první hodiny, aby učitele i svoji třídu informovali o průběhu jednání a o úkolech, které mohly z jednání vzejít. Zároveň tak získávají i zpětnou vazbu od spolužáků.

Jelikož jednání začínají brzy ráno po víkendu, na úvod se členové rozehřívají rychlou hrou vyžadující rychlý postřeh i mrštnost, aby se naplno probudili. Následuje prezence a poté debata a řešení daného tématu. Členové mají absolutní volnost při rozhodování, každý hlas má stejnou váhu a má právo být vyslyšen. Na jednání sice dohlíží pedagog, který však zasahuje jen v nejnutnějších případech, kdy je třeba jednání nahodit zpět na koleje.

„Na začátku bylo třeba zásahů víc, ale teď už mají zkušenosti a naučili se, na co je třeba myslet a co zařídit. Týká se to například povinností, kdo bude mít co na starosti. Funguje to i v hodinách. Diskuse s žáky jsou mnohem lepší, a to i s těmi, kteří na parlament nechodí, tak jsou zvyklí mluvit s učiteli a stát si za svým rozhodnutím," řekl jeden z vedoucích školského parlamentu Zdeněk Volejník.

Volnost jednání

S návrhy na schůzích přicházejí sami členové. „V jídle jsme objevili vlasy a neustále se to opakuje, tak bychom to chtěli řešit prostřednictvím parlamentu," říká například parlamentářka Nikola Zemanová z 8. A. Parlament také pořádá řadu sportovních a kulturních akcí, mezi něž patřil například turnaj v přehazované nebo výlet do divadla.

Předseda parlamentu Jakub Jíra připouští, že sportovní události převažují, protože většina žáků na chrastecké škole sport miluje a jejich zástupci jej často navrhují.

Informační studna

Projekt studen Žákovské parlamenty S.O.S, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky, organizuje Centrum pro demokratické učení.

Díky čerstvě udělenému certifikátu se chrastecká škola stane konzultačním centrem pro Pardubický kraj. Bude mít k dispozici metodické texty, ale více než to budou moci všichni zástupci škol uvažující o vlastním parlamentu přijet na exkurzi a vidět, jak funguje v praxi.

„Nejčastějšími skeptiky nejsou učitelé, ale právě děti. Nedokážou si představit, co všechno mohu na škole dělat a mají pocit, že model, jak je nastavený u nich na škole, funguje i pro ostatní. Proto podporujeme návštěvy, aby měli žáci srovnání," vysvětlil lektor Centra pro demokratické učení Karel Karafiát.

LUKÁŠ VANÍČEK