Pražce jsou na trati z Heřmanova Městce do Chrudimi shnilé, kolejnice se viklají, roste mezi nimi tráva a plevel. Jen blázen strojvůdce by se na zchátralou trať vydal. Přesto z ní cyklostezka nejspíš nebude.

V zákoně je nový status, a to "přerušení provozuschopnosti". To se právě trati mezi Heřmanovým Městcem a Chrudimi týká. "Pokud by se odstranily koleje a pražce, mezi oběma městy by mohla vzniknout stezka pro pěší nebo kočárky. Obce, které se nacházejí na trase, s tím souhlasí, nemají problém," řekla Deníku místostarostka Heřmanova Městce Zuzana Dvořáková. Její slova potvrzují i další představitelé obcí, kterými železniční trať prochází. "Ledy by se konečně mohly po těch dlouhých letech pohnout," poznamenal bylanský starosta Tomáš Hrubý.

Psali jsme už před 14 lety:

Heřmanův Městec, ilustrační foto.
Ze zrušené trati z 'Heřmaňáku' do Chrudimě bude cyklostezka

"Novelou zákona o drahách došlo k zavedení nového institutu přerušení provozuschopnosti dráhy, kdy těleso dráhy zůstává v majetku státu jako liniová stavba a je umožněno její využití i pro jiné než drážní účely, například na transformaci na stezku," sdělil tiskový mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda s tím, že trať mezi Chrudimí a Heřmanovým Městcem je zatím jediná v Pardubickém kraji, které by se proměna mohla týkat. A co víc - obce a města by to nestálo ani korunu, přeměnu trati ve stezku by plně hradil stát.

Hodně pražců je shnilých, někde chybí úplně. O provozuschopnosti se vskutku hovořit nedá, na čemž se představitelé obcí při jednání shodli. O to překvapivější je postoj Správy státních hmotných rezerv (SSHR), která má v Kostelci u Heřmanova Městce sklady pohonných hmot.

"Na tomto jednání zástupce SSHR nebyl. Na našem stanovisku, že jde o záložní cestu pro náš sklad, se nic nemění. V kontextu dnešní bezpečnostní situace se na tom ani nic změnit nemůže," sdělil Deníku předseda SSHR Pavel Švagr.

Husky Floki přišel kvůli útoku dvou psů o ucho. Operován byl na klinice v Pardubicích, kde se vyjádřili, že pokud by byl hladkosrstý, nepřežil by.
Psích agresorů se ve Slatiňanech bála celá ulice. Mají na svědomí těžká zranění

Železniční trať Chrudim město - Heřmanův Městec už není v provozu čtrnáct let a její stav je tristní, ovšem to v postoji správy hmotných rezerv nehraje roli. "Trať patří Správě železnic, která zodpovídá za její technický stav," zdůraznila tisková mluvčí SSHR Aneta Procházková.

Sklad v Kostelci u Heřmanova Městce není vinou rozbité trati odříznutý od okolního světa, k dopravě cisteren mu slouží koleje v úseku Přelouč - Prachovice. "Tato trať je využívána, ale tu, která spojuje Heřmanův Městec a Chrudim, máme jako záložní," dodala mluvčí.

Trať Heřmanův Městec - Chrudim:

Trať Heřmanův Městec - ChrudimTrať Heřmanův Městec - ChrudimZdroj: mapy.cz

Chrudimský starosta František Pilný si umí představit, že by se z nevyužité železniční trati mohla stát stezka. Ostatně o tom už se hovoří několik let. "Když se teď dozvídám o tom, že si ji SSHR chce ponechat jako zálohu, překvapuje mě to. I malý motorák tam hned vykolejí. Podle mého odhadu tři měsíce potrvá, než se pražce s kolejemi vytrhají a dalšího půl roku se bude stavět trať nová. Než se s tím začne, může vyštěrkovaný povrch sloužit jako stezka, tím se vlastně ušetří čas v případě nutnosti stavět novou dráhu," míní Pilný.

Stezka z Heřmanova Městce by podle jeho představ vedla přes Klešice, Rozhovice a Bylany do Chrudimě, kde by skončila u železničního přejezdu v Pardubické ulici. "Je to logické, tam jsou už cyklopruhy, které míří do města a na druhé straně navazují na cyklostezku do Medlešic," poznamenal.

Uklízečky v budově městského úřadu v Pardubické ulici musí mít silný žaludek.
Výkaly na chodbách, šílený zápach. Chrudimský městský úřad má problém

Na upřesňující dotaz Deníku mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda odpověděl, že se SSHR bylo jednáno samostatně bez účasti zástupců obcí. Řekl, že stanovisko Správy státních hmotných rezerv je v čase konzistentní a dlouhodobě známé.

"Omezení provozuschopnosti je zákonnou alternativou využití dráhy. Tato alternativa nemusí být využita, pokud bude mít stát a společnost jiné cíle. A právě vyjádření zájmů a postojů jednotlivých stran je předmětem správního řízení. Tyto zájmy se navíc mohou v čase také změnit. Pokud transformace na stezku nebude možná dnes, není vyloučeno, že tomu nebude jinak, až se změní okolní podmínky například za pět let," odpověděl mluvčí Správy železnic Gavenda.

Z jeho slov tak vyplývá, že těšit se na stezku spojující v brzké době Heřmanův Městec a Chrudim by bylo přinejmenším bláhové.

Zdroj: Romana Netolická