Na hřebeni dlouhém přes tři kilometry se zřítil k zemi letoun Aero Siebel C-3B. Posádka se s ním vracela 1. července roku 1949 z Prahy, kde byl letoun v opravě. Během letu se výrazně zhoršilo počasí a to donutilo piloty letět v nízké letové hladině pod oblačností. Dohlednost se stále zhoršovala a na prudce zvedající terén posádka již nestačila zareagovat. Natažený stroj dopadl naplocho, téměř bez rychlosti, do lesa v blízkosti zříceniny hradu Lichnice. Na místě zemřeli dva ze čtyř členů posádky. Zbývajícím dvěma se díky velkému štěstí téměř nic nestalo.

Místo, kde se před 67 lety letadlo zřítilo, je špatně přístupné a leží na skalách. Na mýtince jsou dodnes zlámané stromy a také malé části stroje.

Míčov – Sušice – Rok 1953 se do historie československého vojenského letectví zapsal velkým množstvím událostí, jedna z nich se stala 5. ledna a skončila fatálně.

V lese nedaleko vesnice se zřítil letoun Aero C-3AF s šestičlennou posádkou na palubě. Piloti prováděli podle úlohy navigační let s úkolem přesného nalétnutí přívodních radiomajáků. Východně od přehrady Seč se posádka rozhodla z důvodu nepříznivého počasí vrátit zpět na letiště. Výška oblačnosti byla stále nižší a pilot letěl v minimální letové hladině těsně nad vršky stromů. Provedl ostrou zatáčku, při které zachytil křídlem o vršky smrků. Tři členové posádky zahynuli na místě, ke zbylým třem se osud zachoval milosrdněji. Příčinou nehody byla nízká zkušenost v organizaci a příprava na provedení letu za ztížených povětrnostních podmínek.

Paní Jarmila Navrátilová (77) z Kraskova bydlela se svými rodiči v domě v Sušici na samotě nedaleko lesa, kam se letadlo zřítilo. V té době jí bylo 13 let. Vzpomíná, že byl čtvrtek dopoledne. „S babičkou jsme v seknici draly peří. Tenkrát bylo hodně sněhu, až po úroveň plotu. Byla slyšet velká rána. Bylo nám divné, co to bylo. Druhý den jsme se dozvěděly, že spadlo letadlo."

Panu Josefu Vaisovi (88) ze Sušic bylo v té době 22 let. „Vzpomínám si, že jsem přišel domů ze směny a šel jsem si lehnout. Bylo asi devět hodin. Za chviličku přiběhl soused, že spadlo letadlo. Rychle jsem se převlékl a šli jsme. Po příchodu na místo jsme měli před očima strašný pohled. Trosky letadla a motory byly všude po lese. Jeden mrtvý voják visel s padákem na stromě. Chtěl se zachránit vyskočením z letadla. Druhý voják ležel na trupu letadla a měl rozbitou hlavu a třetí byl v trupu letadla, oba dva byli mrtví. S kamarády jsme pomáhali jenom těm třem, co přežili. Jeden přeživší chodil po lese a byl celý dezorientovaný. Naložili jsme je na saně a odvezli do vesnice k doktorovi. Jeden pán potom kontaktoval armádu v Chrudimi, která přijela a celou oblast uzavřela".

Dnes na místě, kde se událost před 63 lety stala, stojí malý pomníček pilota Jaromíra Šimečka, který ve svých 24 letech na místě zemřel. Dodnes jsou na místě malé fragmenty letadla, věnce a kříž.

Zbyslavec – Malá vesnička, která ukrývá hned tři nehody letadel. Píše se 14. září 1941 a v lese asi 500 metrů jihozápadně od obce se zřítil letoun Junkers Ju W 34 školy FAR 32 s čtyřčlennou posádkou z Pardubic. Při nehodě zranila a byla převezena do čáslavské nemocnice, jeden člen na následky těžkého zranění zemřel. Příčinou nehody byla pravděpodobně náhlá změna počasí.

Dnes, po 75 letech, můžeme na místě najít malé části potahového plechu, který se používal. Za zmínku stojí, že posádka letěla se strojem, který byl vyroben v roce 1936 a na počátku II. Světové války patřil mezi letadla s moderní konstrukcí, ve školách byl oblíben pro svou spolehlivost.

Nedaleko od tohoto místa se zřítil také pilot s kluzákem, který na následky podlehl.

Druhé letadlo typu Siebel Si204 německého Luftwafe se zřítilo v roce 1944 do pole asi 800 metrů severním směrem od obce. Při této nehodě zahynulo šest osob. Pan Vais vzpomíná

,,Přišel kamarád a řekl, že nedaleko Zbyslavce spadlo letadlo. Pracoval jako dřevorubec nedaleko místa, kam letadlo spadlo. Povídal mi,, že slyšel jekot motorů a velkou ránu. Když přijeli Němci, nadávali nám, že jsme vojáky vyndali z letadla."

Dnes už na místě najdeme pouze pár kousků z tohoto letadla, protože zemědělskou činností byla většina fragmentů v minulosti zaorána do pole.

Zdeněk Sasín ml.